© City Container/Favrskov Forsyning
“Vi” – den danske almue – er nemlig stavnsbundet til den affaldsentreprenør, som vores kommune har valgt skal pine og plage os kuede skatteplagede ”stavnsbønder” som var de nutidens ridefogeder. Favrskov Kommune/Favrskov Forsyning er derfor også nutidens adel…
Det er nok også derfor, at det kommunalt ejede Favrskov Forsyning har valgt en af landets dyreste entreprenører til at håndtere almuens affald og er helt ligeglade med, at prisen for hver enkelt husstand i kommunen ifølge CEPOS med lethed kunne være kr.1800,- billigere om året. Hvert år. Den stavnsbundne almue har jo ikke noget at skulle have sagt. De skal bare betale.
Lad mig derfor komme med et lille hjertesuk… Ikke bare har vi her i Favrskov den dyreste affaldsløsning udført af den dyreste entreprenør, vi har også den mest nidkære… Og her tænker jeg ikke på udstrakt service over for kunderne. Tværtimod. Nidkærheden går ud på strengt at vogte over den velerhvervede såkaldte ”fyraftensakkord”. Det skal nemlig gå tjept.
Fast arbejdstid kendes ikke, skraldemændene kan gå hjem, når de er færdige med at tømme det normerede antal affaldscontainere.
Og så er det vigtigt, at arbejdsmiljølovgivningen følges til punkt og prikke. Der skal bl.a. være kørefast underlag svarende til fliser og hverken skraldemænd eller affaldsbeholderne må absolut ikke under nogen omstændigheder komme i berøring med ral på gårdspladsen, som er en meget brugt belægning herude på landet, hvor jeg bor.
Det var baggrunden for, at jeg for få dage siden modtog en henvendelse fra Favrskov Forsyning, der lød som følger: ”Renovationsselskabet, som tømmer dine affaldsbeholdere, har gjort opmærksom på, at adgangsforholdene omkring beholderne ikke overholder de krav, som følger af arbejdsmiljølovgivningen. Ifølge Arbejdstilsynet må skraldemændene kun trække beholdere på underlag, som er kørefast svarende til fliser. Ved tømning af dine affaldsbeholdere, skal de trækkes gennem løst ral fra deres standplads og hen til skraldebilen.
Hvis beholderne skal tømmes fra deres nuværende placering, er du nødt til at anlægge et fast fliseunderlag. Arealet skal være så bredt, at beholderne kan stå med mindst 10 cm. afstand, og det skal være mindst 2 m. dybt, så skraldebilen kan bakke hen til det og sætte beholderne på bilen uden at skulle trække dem ud i det løse ral.
Alternativt kan du vælge at sætte beholderne ud til vejen på tømmedagene.”
Her hjælper ingen ”kære mor”… Lov er lov og lov skal følges. Basta! Også selv om skraldebilen bakker helt hen til affaldsbeholderne og skraldemanden maksimalt skal ”slæbe” disse beholderne 1,5m hen til skraldebilen. Men lov er lov og regler er til for at blive fulgt til punkt og prikke, når det gælder alle os fra almuen…
Men hvad med ”ridefogeden” og ”adelen” selv og arbejdsmiljølovgivningen?
Ja her ser man ikke så nøje på love og regler…
Den ihærdige læser, der orker at læse om en rigtig ”Molbohistorie” fra det virkelige liv, kan fortsætte her:
For en måneds tid siden bakkede en af City Containers skraldebiler ind i min staldbygning og forsagede en mindre skade på tag og vindskede. Det kan jo ske for selv den bedste, specielt når man i en stresset arbejdssituation har sit fokus på fyraftensakkorden og den tidlige fyraften.
Nå, men City Container erkendte deres brøde, og bad mig om at indhente et tilbud fra et privat tømmerfirma på reparationen. Alt inklusive, herunder lovpligtigt stillads, lød dette tilbud på kr. 6.000,- + moms.
Det er jo også en slags penge blandt omkostningsbevidste firmaer, så det ville City Container under ingen omstændigheder betale, hvorfor man i to omgange sendte to mand ud på min adresse for at besigtige skaden. Den ene gang havde man hentet forstærkning fra en medarbejder, der var kørt herop til Hadsten fra Fyn.
For at minimere det omtalte svimlende beløb på kr. 6.000,- alt inklusive – foreslog de en alternativ løsning, hvilket blandt andet indebar, at medarbejderen fra Fyn selv skulle grundmale og slutmale den ødelagte vindskede og udskifte den ødelagte B7 tagplade.
Arbejdet med nedtagning af det ødelagte og udskiftning af det nye skulle foregå på en stige. Og da arbejdsbilen ikke havde plads til en stige, ville man gerne låne min, hvilket jo ikke burde volde problemer, bortset fra at den hverken er sikkerhedsgodkendt eller er forsynet med det rigtige CE-nummer. Stigens sikkerhedskæde er også gået itu.
Desuden skulle stigen jo stå på gårdspladsens farlige ral… Og hvem ved, om jorden under det farlige ral er blød? Ville stigen så stå sikkert under arbejdets udførelse? Og hvem ville skulle stå til ansvar, hvis den modige medarbejder, der ikke frygter gårdspladsens ralbelægning og bløde jord skulle skvatte ned og komme til skade?
Eller hvem ville stå med ”håret i postkassen”, hvis Arbejdstilsynet tilfældigvis skulle komme forbi, mens den frygtløse og modige medarbejder udfører sit arbejde på den ikke sikkerhedsgodkendte stige med de forkerte CE-numre og stående på farligt ral og (måske) blødt underlag?
I Arbejdstilsynets bekendtgørelse om brug af stiger kan man bl.a. læse:
”Færdsel og arbejde på stiger er forbundet med stor risiko for ulykker og store fysiske belastninger, der kan medføre overbelastning af led, muskler og kredsløb.
(c) Arbejdstilsynet
Risikoen for ulykker skyldes ofte, at stiger opstilles på et forkert underlag, der fx er blødt eller glat, at de opstilles med forkert hældning, eller at der udføres opgaver fra stiger, som bør udføres fra stillads, lift eller en anden sikker arbejdsplatform.” Hele vejledningen kan studeres her:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/brug-transportable-stiger-b-3-1-1/
Det er nu mere end en måned siden, at City Container påkørte min staldbygning, og der er stadigvæk ikke fundet en løsning på det uoverstigelige problem: kr. 6.000,- + moms – alt inklusive…
”SYNSPUNKT” skrives og redigeres af PingvinNyt.dk’s redaktør, Eigil Jacobsen,
og klummen sætter som oftest respektløst og unuanceret fokus
på både store og små finurligheder, nyheder og tildragelser, og hvor navnlig politik
og politikere fylder meget. Både lokalt, regionalt og nationalt.
Hensigten med klummen er først og fremmest at skabe debat og eftertanke,
og indholdet er alene udtryk for skribentens egne holdninger.