En ny analyse fra Dansk Industri viser, at hver anden østjyde har under 10 kilometer mellem hjemmet og jobbet. For næsten hver tredje er afstanden til arbejdspladsen under 5 kilometer. De korte afstande giver gode muligheder for, at flere østjyder lader bilen stå og tager cyklen, lyder det fra DI Østjylland, der opfordrer de østjyske kommuner til at investere i flere cykelstier.
Det viser en analyse fra Dansk Industri, der måler afstanden mellem hjem og job for alle beskæftigede i landets 98 kommuner.
– Det er en stor gruppe mennesker, som bor i cykelafstand til jobbet, og som vi gerne skal have til enten at fortsætte med at cykle eller flytte fra bilen til cyklen. Det er også en mulighed at supplere brug af kollektiv trafik med en cykeltur. For hver kilometer danskerne cykler, sparer Danmark i gennemsnit otte kroner på sundhedsvæsnet, simpelthen fordi det har en positiv effekt på helbredet. Og hver gang en medarbejder skifter bilen ud med cyklen, bliver der mindre trængsel og kø på vejene, siger formand for DI Østjylland Anders Strange og tilføjer:
– Men hvis cyklen skal være attraktiv, så skal infrastrukturen jo også være det, og her ligger en stor opgave for mange af vores kommuner.
Der er flest cykelstier i Aarhus med 5,2 kilometer cykelsti for hver kvadratkilometer af kommunen, der bruges til boliger, veje og arbejdspladser.
I Favrskov og Skanderborg ligger tallet på cirka 3 kilometer, mens Syddjurs kun har 1,7 kilometer cykelsti.
– Det kræver investeringer i god infrastruktur at skabe de bedste forhold for cyklister – også udenfor en stor by som Aarhus. Derfor vil jeg opfordre alle vores østjyske kommuner til at investere i et sammenhængende netværk af cykelstier. Cykling har jo en positiv effekt for både sundhed, klima, miljø og økonomi, og derfor bør god infrastruktur for cyklister prioriteres både med løbende investeringer og i forbindelse med byudvikling, siger Anders Strange.
DI Østjylland fremhæver også klimaet som en vigtig grund til, at man generelt i Danmark bør prioritere gode forhold for cyklister, også i områder udenfor de store byer.
– Transport er en af de sektorer, som belaster klimaet allermest. Derfor er det nødvendigt, at vi alle sammen tænker over vores transportvaner og ændrer dem i en grøn retning. Her er elcyklen et fantastisk alternativ til bilen, hvis man vel og mærke bor i en overkommelig afstand til sit job – hvilket mange danskere jo gør, siger han.