PingvinNyt.dk

Altid først med det sidste!

Log ind

Seneste nyt

basket
Nyt streetbasketbane officielt indviet
Niels Guitat A
Niels Uth fra Hadsten udgiver debutalbum
mega-vega-groen-mad-til-hele-familien
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne
Vinderbillede 2025 Houlbjerg
Lokaldysten får ny form i Favrskov: Flere vinderchancer
DSCN3036
UGENS NATURBILLEDER nr. 174
0eda78f1-f3fb-4e4c-9515-d1cac684ad28
Staten slår til igen: En krone er på vej
Unavngivet 1
30 elever var i juniormesterlære i Favrskov i det forgangne skoleår
billede 3
Nyt samlingspunkt for unge og basketballfællesskabet i Hadsten står klar
Krogsbøll
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne
e10ffb79-5b58-4daa-a475-0f21954ed993
Ny analyse sætter tal på byrderne: Bureaukrati koster SMV’erne 53 mia. kr. årligt og kræver 83.500 fuldtidsstillinger

Lad os starte med at finde de rigtige steder

Lone Glarbo

Af Lone Glarbo, byrådsmedlem for Danmarksdemokraterne i Favrskov

På byrådsmødet d. 22. juni har vi taget stilling til, om Favrskov Kommune skal åbne en ny ansøgningsrunde for vedvarende energianlæg som solceller, vindmøller, batterianlæg og biogas.

Samtidig lægges der op til en ny proces med mere borgerinddragelse. Det er positivt. Ingen er tjent med, at borgere først bliver hørt, når projekterne næsten er færdigtegnede.

Men jeg savner én vigtig diskussion.

Før vi inviterer lodsejere og projektudviklere til at bruge tid og penge på nye projekter rundt omkring i kommunen, burde vi som kommune tage stilling til, hvor vi helst vil have den grønne energi placeret.

For mig giver det langt mere mening at starte med de områder, hvor anlæggene generer færrest mennesker. Solceller på tage, langs motorveje og ved eksisterende tekniske anlæg. Det samme gælder vindmøller.

I stedet for at lade projekter opstå tilfældigt rundt omkring i Favrskov, kunne vi aktivt invitere lodsejere langs motorvejskorridorerne til dialog om mulighederne dér.

Der er ingen tvivl om, at der kan være gode penge i at udleje jord til solceller. Det forstår jeg godt. Men når gevinsten tilfalder enkelte lodsejere, mens naboer og lokalsamfund skal leve med konsekvenserne i årtier, så har vi som kommune et ansvar for at tænke os om.

Jeg er ikke imod vedvarende energi. Tværtimod. Men jeg mener, at vi skal placere anlæggene klogt og med respekt for de mennesker, der bor her.

Borgerinddragelse er vigtigt. Men det er mindst lige så vigtigt, at vi fra starten peger på de områder, hvor konflikterne er mindst, og hvor den grønne omstilling giver bedst mening.

Det er efter min mening den debat, vi bør tage, inden vi åbner endnu en ansøgningsrunde.

Læserbreve og debatindlæg er altid velkomne her på PingvinNyt.dk.

Ovenstående indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg skal overholde de presseetiske regler.

Del denne nyhed:

Fik du læst?

b32cf898-35ec-4949-8d34-b1d5ca2024b0
Ny minister varsler historisk reform: Danskerne kan (muligvis) snart få lov at skide i egen have
Skærmbillede 2026-06-10 130933
Upopulær regering
lyngå-kike
Har regeringen glemt folkekirken?
849A1823-60C3-47C1-AC0E-B344E674DBE8
Udvikling eller afvikling af Favrskov?