Pressefoto: Nabogo
Sagen er en genoptagelse af sagen, som blev behandlet i Teknik- og Miljøudvalget 8. marts 2023.
Her blev det besluttet, at sagen skulle suppleres med oplysninger om erfaringer med Nabogo fra andre kommuner.
Nabogo er et transporttilbud primært i landdistrikter, hvor det kan supplere den eksisterende (manglende? – red.) kollektive trafik.
Nabogo er et samlet alternativ til kørsel i egen bil, idet platformen har integreret Rejseplanen og både viser samkørselstilbud og muligheder med kollektiv transport til den valgte rejse.
Samkørselsordningen kan bidrage til klimaindsatsen, når flere mennesker kører i færre biler og derved reducerer CO2-udslippet til transport.
INDHØSTEDE ERFARINGER
Teknik og Miljø har undersøgt erfaringerne i Holbæk, Vejle og Horsens kommuner.
Holbæk Kommune startede med Nabogo i 2019, men blev ramt af udfordringer under covid-19. Dette har påvirket erfaringerne. I hovedtræk har erfaringerne været positive med unge under uddannelse, som har benyttet Nabogo, mens virksomhedernes anvendelse har været mere begrænset. Samkørselsordningen er ophørt i kommune-regi, da Nabogo i Holbæk Kommunes område er overgået til Region Sjælland og trafikselskabet Movia.
Vejle Kommune har erfaringer med Nabogo, hvor Nabogo blev etableret i 2018.
Vejle Kommune har på grund af sin beliggenhed mange samkørsler med pendlere over kommunegrænserne til virksomheder i Billund, Brande og Hedensted. Der aktuelt er 7.000 samkørsler fra marts 2022 til februar 2023. Der forventes 12.000 samkørsler fra marts 2023 til februar 2024.
Horsens Kommune er primo 2023 startet med Nabogo som samkørselsordning.
Nabogo har lavet en mobilitetsanalyse af Horsens Kommune. Analysen viser, at antallet af privatejede biler pr. person i Horsens Kommune er betydeligt over landsgennemsnittet. Der er stort samkørselspotentiale, da der forventeligt både er et stort udbud pga. en stor bilflåde i kommunen og efterspørgsel pga. husstande uden bil og områder med mindre gode kollektive transportmuligheder.
Nabogo vurderer umiddelbart, at der i Favrskov Kommune er potentiale for 2.000 samkørsler i første år af kontraktperioden og 4.000 samkørsler i andet år.
ØKONOMI
Etableringen af en forsøgsordning i to år med Nabogo vil medføre en samlet udgift på 500.000 kr., som kan finansieres af uforbrugte midler fra puljen til Miljøvenlig transport og CO2.
INDDRAGELSE
Forberedelsen af implementeringen af ordningen vil indebære inddragelse af uddannelsesinstitutioner, virksomheder og landsbyer for at afdække, hvor der skal etableres opsamlings- og stoppesteder. Der vil blive afholdt lanceringsevents i kantiner, til morgensamlinger, på parkeringspladser og i foreninger. De fysiske events skal sikre en base af folk, der kører sammen til og fra landdistrikterne.