Indstillingen fra udvalgene omfatter reduktioner i budgettet til den kollektive trafik fra de nuværende 21,1 mio. kroner (2023) til 19,6 mio. kroner i 2024, 19,1 mio. kroner i 2025 og 18,6 mio. kroner i 2026.
Besparelserne foreslås opnået ved at nedlægge to ruter helt og tilpasse to ruter:
1. Lokalrute 16 nedlægges: Ruten kører Vitten-Haldum-Hinnerup-Grundfør på ikke-skoledage og ikke i weekender samt helligdage. Passagertælling over 3 dage i sommeren 2022 viste en benyttelse på 0 passagerer. Passagertælling over 3 dage foretaget i julen 2022/23 viste, at ruten gennemsnitlig blev benyttet af 3 passagerer pr dag.
2. Rute 111 nedlægges: Nedlæggelse af rute 111 vil kun i meget ringe grad påvirke borgere i Foldby, da rute 115 forlænges som erstatning. Påstigere i Skjoldelev vil fortsat blive betjent, dog i nedsat omfang. Forbindelsen til/fra Sabro ophører, da betjening af Sabro vurderes ikke at være nødvendig. Passagertælling til og fra Sabro viser at ruten dagligt anvendes af 23 på- og afstigere, fordelt på 16 daglige afgange.
3. Rute 115 udvides: Som erstatning for Rute 111, forlænges Rute 115 på 6 afgange til at betjene Foldby/Norring. Rute 115 forlænges på 2 af disse afgange til også at betjene Skjoldelev. Yderligere foreslås det, at ruten starter og slutter i Hinnerup C, i stedet for på Samsøvej (ved operatørens anlæg). Det vil give en mere ensartet betjening af ruten.
4. Rute 221: 5 dobbeltture nedlægges: Favrskov Kommune finansierer 5 daglige dobbeltture ud af 10 daglige afgange på Rute 221. Antallet af påstigere svinger mellem 2 og 7 passagerer. Disse passagerer stiger primært på uden for Favrskov Kommune og stiger af i Randers-området. Dermed vil en delvis nedlæggelse af ruten ikke have væsentlig betydning for borgere i Favrskov Kommune.
Som supplement til de foreslåede ændringer tilbydes FlexBus aften og weekend i køreplanerne.
Teknik og Miljø vurderer i forhold til den vedtagne kollektive trafikplan, at de større byer i kommunen med flere end 2.000 indbyggere fortsat er dækket over minimumsniveauet for servicemålene for den kollektive trafik med betjening af større regionale busruter og togforbindelser.
Byer under 2.000 indbyggere vil opleve en variation i serviceniveauet. Det skyldes, at visse af disse byer ligger i umiddelbar nærhed af større landeveje og dermed betjenes af regionale busruter.
Øvrige mindre byer længere fra hovedvejene betjenes ved benyttelse af skolebusruter og/eller Flextrafik.