De nye elever på håndværkerskolen bliver i løbet af grundforløb 1 introduceret bredt til de mange erhvervsuddannelser, der findes inden for teknologi, byggeri og transport – herunder de 5 uddannelser, som DJH selv udbyder: tømrer, elektriker, plastmager, køletekniker og tækkemand.
Det er alle uddannelser, hvor der er stor efterspørgsel på kvalificeret viden og arbejdskraft.
”På DJH kan vi, som en del af erhvervsuddannelserne, desuden tilbyde EUX, hvor eleverne sideløbende med deres erhvervsuddannelse får en gymnasial uddannelse, så de i sidste ende står med både et svendebrev og en studentereksamen i hånden,” siger Lone Withen Petersen, der er uddannelsesleder for Grundforløb 1 på DJH og uddyber:
”Vores EUX er, i modsætning til mange andre erhvervsskoler, unik, da vi har skabt et miljø og en struktur, hvor EUX-eleverne følges ad på samme hold igennem hele deres uddannelse, og vores EUX-undervisere har et tæt samarbejde om fagene, hvilket tilsammen styrker de sociale relationer og skaber en meningsfuld synergi mellem fagene.”
Netop de sociale relationer og trivslen er vigtig for at fastholde eleverne på erhvervsuddannelserne
DJH deltager sammen med 11 andre erhvervsskoler i Projekt Fastholdelse gennem Social Bæredygtighed på EUD (PSB). Projektets formål er at inkludere og fastholde elever på GF1 og GF2 gennem skolernes samarbejde om metoder, der øger trivsel og mulighed for, at flere elever gennemfører. Der er fokus på at skabe et trygt læringsmiljø, der fremmer elevernes trivsel og faglige udvikling.
På DJH gør både undervisere og skolehjem et stort stykke arbejde for at lave aktiviteter, der styrker fællesskaberne, som ellers er noget af det, erhvervsuddannelser ofte får skudt i skoen, at de er dårlige til.
”På DJH kan vi også prale af et helt unikt studiemiljø, da vi er 24-timers skole. Det betyder, at værkstederne mandag-torsdag er åbne hele dagen, så eleverne har mulighed for at arbejde videre, når undervisningen slutter. Derudover er der lektiecafé, lækre studiefaciliteter og skolehjem, hvor ca. 70% af eleverne bor, når de er på skolen” siger Lone Withen Petersen.