|

SÅ TIL SØS MED PINGVINNYT…

I dag tager vi søstøvlerne på og ser nærmere på julemærket fra 1922 – og hører lidt om det stolte skoleskib “København”

I dag tager vi søstøvlerne på og ser nærmere på julemærket fra 1922 - og hører lidt om det stolte skoleskib "København"

SKOLESKIBET ”KØBENHAVN”

Af Kurt Villy Svendsen

I 1922 fik det maritime Danmark plads på julemærket, idet mærket blev prydet af intet mindre end verdens største sejlskib, den fem-mastede bark, ”København”.

Julemærket blev søsat under mottoet ”Du danskes vej til ros og magt”, og man kunne i Politiken læse, at mærket var en smuk kompliment til det danske handelsfirma ØK´s (Østasiatisk Kompagnis) 25 års jubilæum.

Femmasteren ”København”- den stolteste sejler på verdenshavene” – kaldte samtidens aviser det smukke sejlskib, som målte næsten 120 meter i længden og godt 15 meter i bredden samtidig med, at det ragede ca. 60 meter i vejret. Et imponerende syn.

Kunstneren Christian Ferdinand Mølsted, en af Danmarks kendte marinemalere, forevigede skibet, og det er dette maleri, som ligger til grund for det danske julemærke 1922.

På et flot, snedækket motiv fra Hadsten, ses julemærket på en julehilsen ud for posthuset i Østergade.

Kortet blev udgivet af papirhandler C. E. Christensen, Østergade 19, og det er Tenna i Hadsten, som sender Marie Mortensen i Odense en glædelig julehilsen.

Tenna håber, at pakken til Fyn når frem til juleaften.

Kortene med nisser, der trækkes af gedebukken og Nisseskibet, ligeledes fra 1922, blev sendt til skomager Anders Vissing i Hadsten. Skomageren – med forretning i Søndergade 16 og privat bopæl på Ballevej; senere omdøbt til Vestergade – huskes stadig af mange i byen.

”København” blev bygget af stål i Leith ved Edinburgh i Skotland til ”Østasiatisk Kompagni” og søsat i foråret 1921. Skibet skulle på en gang fungere som skoleskib og fragtskib med langture til Østasien, Afrika, Sydamerika og Australien, og på den flotte skude lærte unge mænd sømandslivet fra grunden.

Eleverne var drenge med realeksamen, som havde haft forudgående sejlads.

Om bord på skibet var der til stadighed ca. 60 mand; nemlig kaptajnen, skibslægen, fem styrmænd, af hvilke den ene også var uddannet radiotelegrafist, tre maskinmestre (foruden sejlene havde skibet en 600 HK motor), 30 elever, 10 matroser, 7 letmatroser og dertil hovmestre, kokke, bagere og stewarter.

Under gunstige vindforhold kunne ”København” løbe omkring 17 knob; med hjælpemotoren i brug var farten omkring 6,5 knob. ØK fik skabt prestige for kompagniet, og ude i verden kunne man konstatere, at Danmark var en førende søfartsnation.

Datidens store ugeblad – ”Familie Journalen”- havde set nærmere på skibet, mens det lå i København og skrev således om besøget:

-Hvis dette skib stod på land ved Holmens Kanal, ville det nå fra ØK´s kontorbygning forbi ”Kongen af Danmark” og til enden af Nationalbanken. Skibets sejlareal er 4.506 kvadratmeter, hvilket med lethed kunne dække hele Højbro Plads.

Der er tre ankere, der hver vejer to tons og to ankerkættinger, hver på 150 favne.

Tankene kan rumme 204 tons motorolie, og hver gang skibet skal males, medgår der fire tons maling. Skibets radio kan række over 600 engelske mil, og ved Kap det gode Håb har man hørt tidssignaler fra Honolulu i Stillehavet – ca. 6.000 sømil borte.

”København” havde sejlet i 7 år, da det i december 1928 eller januar 1929 forsvandt sporløst i Sydatlanten efter afgang fra Montevideo med kurs mod Melbourne i Australien.

Sidste meddelelse fra skibet til omverdenen foregik over radioen til en norsk damper den 22. december:

-Vi ønsker alle god jul. Alt vel om bord, og skibet løber 11 mil for en god vind.

Det er aldrig opklaret, hvilken katastrofe, der ramte skibet, og på trods af en omfattende eftersøgning fandt man intet spor af de 60 mand og heller ingen vragdele.

Havet sletter alle spor. Som der kortfattet sluttes af i bogværket ”Fra sejl til diesel” i afsnittet sejlskibe:

”Skibet borteblevet siden afsejling Montevideo den 14.12.1928”.

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Bil beslaglagt: Målt til at køre over 200 km/t

Bil beslaglagt: Målt til at køre over 200 km/t

En 25-årig mandlig bilist fik natten til tirsdag beslaglagt sin bil, da han i Hadsten blev målt til at køre så hurtigt, at det bliver betegnet som vanvidskørsel ... læs mere
Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Ugens anmeldelse fra Favrskov Bibliotekerne

Tema: Prepping - Fra fiktion til virkelighed ... læs mere
”Sølvbryllup” med Hadsten blomster

”Sølvbryllup” med Hadsten blomster

Den 1. november 2024 er der 25 år siden Lars Simonsen overtog Hadsten blomster ... læs mere
Samarbejde og millionbevilling baner vej for stort naturområde ved Hadsten

Samarbejde og millionbevilling baner vej for stort naturområde ved Hadsten

Favrskov Kommune får snart et nyt stort naturområde tæt på Hadsten bycentrum. Frivillige naturentusiaster fra Danmarks Naturfredningsforening (DN) Favrskov er gået sammen med Kollerup Gods og Favrskov Kommune for at skabe Kollerup Naturpark – et projekt, der støttes af Den ... læs mere
Kommunale investeringer i sortlistede selskaber: Enhedslisten blev nedstemt

Kommunale investeringer i sortlistede selskaber: Enhedslisten blev nedstemt

På byrådsmødet 27. august 2024 nedstemte byrådet et forslag fra Enhedslisten om at sikre, at kommunens investeringsstrategi overholder de vedtagne etiske retningslinjer ... læs mere
Fordebat om ny genbrugsplads mellem Hinnerup og Hadsten

Fordebat om ny genbrugsplads mellem Hinnerup og Hadsten

Byrådet i Favrskov udsender ultimo november 2024 forslag om placering af en ny samlet genbrugsplads for hele den østlige del af Favrskov Kommune ... læs mere
Ikke se, ikke høre, ikke tale…

Ikke se, ikke høre, ikke tale…

Efter at PingvinNyt.dk har kunnet fortælle om Favrskov Kommunes investeringer for 2,1 mio. kr. i sortlistede aktier, har såvel politikere som forvaltning været larmende tavse ... læs mere
Husk p-skiven på søndag – undgå dyre beskeder i forruden

Husk p-skiven på søndag – undgå dyre beskeder i forruden

Efteråret er over os, og på søndag den 27. oktober går vi over til vintertid. Derfor minder PingvinNyt.dk alle bilister vigtig detalje: din p-skive! ... læs mere
UGENS NATURBILLEDER nr. 101

UGENS NATURBILLEDER nr. 101

Sommertid slutter på søndag og vi bliver også i denne uge forkælet med lunt og flot efterårsvejr. Det indbyder da virkelig til at komme ud og nyde de flotte efterårsfarver inden vi går en mørkere tid i møde ... læs mere
”Jeg render ikke af pladsen”

”Jeg render ikke af pladsen”

I en kommentar til borgmester Jacob Bundsgaards beslutning om at stoppe som borgmester i Aarhus, forsikrer borgmester Lars Storgaard, at han agter at tage endnu en periode som borgmester i Favrskov ... læs mere
Favrskov Kommune har investeret  2,1 mio kr. i 17 sortlistede selskaber

Favrskov Kommune har investeret 2,1 mio kr. i 17 sortlistede selskaber

Selskaberne er sortlistede af danske investeringsselskaber og banker, men alligevel investerer kommunen i disse ... læs mere
Bus eller bil – hvad er bedst for klimaet her i Favrskov?

Bus eller bil – hvad er bedst for klimaet her i Favrskov?

Mange vi mene, at man skal tage bussen, hvis man ønsker at transportere sig mest klimavenligt. Nye tal fra Transportministeriet fortæller noget ganske andet! ... læs mere
Loading...