(foto: Henrik Brøns/Region Midtjylland)
Det tager længere og længere tid at få en ambulance frem til akut syge patienter.
I Region Midtjylland er andelen af ambulancer, der når frem inden for 5 minutter er faldet fra 31,1 procent til 26,5 procent.
Det fremgår af Beredskabsinfos nye tal:
• Andel udrykninger fremme indenfor 5 minutter: 26,5 pct.
• Andel udrykninger fremme indenfor 10 minutter: 71,8 pct.
• Andel udrykninger fremme indenfor 15 minutter: 92,3 pct.
Samfundet er nødt til at prioritere
Med flere og flere ældre medborgere og et øget antal ture er samfundet nødt til at prioritere, hvordan ressourcerne bruges, herunder landets ambulancer.
Dagligt kører danske ambulancer mange ikke-behandlings krævende ture, der kunne være undgået med bedre visitation fra enten læge eller vagtcentral. Eller ture der kunne være foretaget i en liggende patient transport (ST) eller ved egen transport.
Derfor kalder det på politiske beslutninger og hurtig implementering at sikre tiltag, så regionens ambulancer kører med de akut syge – og at der er reddere nok til at køre ambulancerne.
(foto): Reddernes Fagforening
34 ubesatte stillinger i Region Midtjylland
Regionsrådsmedlem Anders G. Christensen udtaler til PingvinNyt.dk:
”Hele den præhospitale indsats er under et stort pres som følge af flere faktorer.
Den første er, at vi i Region Midtjylland har 34 vakante stillinger i præhospital / ambulanceredder. Det presser de øvrige medarbejdere, der er i præhospital og gør desværre også, at når der så er sygdom, så kan det være svært, at få alle ambulancer ud at køre.
I regionsrådet arbejder vi fortløbende på at styrke præhospital. Det er en stor opgave, for det kræver holdningsændringer mange steder. Der er ingen tvivl om, at de praktiserende læger skal blive bedre til ikke per refleks, at visitere til ambulancekørsel.
Når en praktiserende læge bestiller en ambulancekørsel, så kan vagtcentralen ikke ændre dette. Jeg har oplevet, og vi kan se, at en del af de kørsler, som de praktiserende læger bestiller, kunne ved en skarpere visitering enten være kørt i en taxa eller af en pårørende.
Et andet område, som vi også ser på, er den interne transport mellem sygehusene, hvor det, hvis der bestilles en overvåget transport, skal foregå i en ambulance. Her arbejder vi med forsøg på, at lave den liggende patient transport (ST) til en STO. Det vil sige, en overvåget liggende patient transport.
Og i tillæg til disse indsatser så arbejdes der også med forsøg med udkørende behandlersygeplejersker og paramedicinere, som kan afslutte behandlingen på stedet, uden at skulle have borgeren i en ambulance og dermed også ind på hospitalet.
Når dette er sagt, så vil vores præhospitale indsats forsat være presset en rum tid endnu”, slutter Anders G. Christensen.
FAKTA
Responstider i Favrskov:
Responstid for første professionelle præhospitale enhed for hastegrad A og B
i perioden 1. januar – 30. september 2022
A<10 A<15 A<20 B<15 B<20
8370 Hadsten: 50,0% 96,0% 98,8% 18,4% 54,6%
8450 Hammel: 69,5% 92,0% 98,4% 49,4% 61,2%
8382 Hinnerup: 79,6% 97,0% 98,5% 43,2% 61,6%
8860 Ulstrup: 26,0% 83,3% 96,9% 7,4% 37,0%
PingvinNyt.dk vil snarest følge op på ovenstående artikel ved at indhente kommentarer fra Hjerteforeningen og Ældre Sagen i Favrskov.