Forvaltningen blev ultimo april 2023 opmærksom på, at høringsfristen var 10. maj 2023, hvorfor et høringssvar fra Favrskov Kommune ikke kunne behandles politisk inden høringsfristens udløb.
Der blev derfor udarbejdet høringssvar, som borgmester Lars Storgaard fremsendte på vegne af Byrådet.
Beslutningen om at fremsende høringssvaret er sket med hjemmel i styrelseslovens § 31, stk. 1, hvorefter borgmesteren på Byrådets vegne kan afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl.
Af høringssvaret fremgår bl.a.:
Vi vil særligt pege på to elementer, som bør prioriteres i Trafikplan for den statslige jernbane 2023:
– At intercitytog fremover også bør stoppe i Hinnerup. Her er der en meget stor befolkningstilvækst, og det vil kunne flytte meget transport til jernbanen med en bedre opkobling på intercitytogene
– At Laurbjerg Station genåbnes, så også dette område kan betjenes af regionaltog. Det vil give pendlere gode muligheder for at bosætte sig i området og sikre en bedre balance mellem land og by. Der vil være en betydelig rejsetidsgevinst ved togdrift mellem fx Laurbjerg og Aarhus H i forhold til busdrift.
I forhold til en mulig genåbning af Laurbjerg station kan der skeles til erfaringer fra andre stationsåbninger. Her har der været tale om en positiv udvikling i den daglige passagerstrøm, som blandt andet er vokset frem i lyset af gunstige byudviklingsforløb i de involverede kommuner. Det kan også blive realiteten for Laurbjerg med de gode muligheder, der er for byens udvikling blandt andet gennem kommunens planlægning for udbygning af boligområder i Laurbjerg.
Der bør derfor etableres et standsningssted i Laurbjerg. Dette vil desuden medvirke til at binde Favrskov Kommune sammen med den kollektive trafik i hele regionen.
Den overordnede trafikplan for jernbanenettet kan downloades her:
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/a0b44ccf-5f70-44e5-87d1-5a1304dc6e49/Trafikplan%20for%20den%20statslige%20jernbane,%20h%C3%B8ring%20marts%202023.pdf