FOTO: I skaleringsprocessen går kommunerne i fælles dialog med markedet for at få udviklet nødvendige nye løsninger. iStock
“Øget tryghed for ældre borgere i eget hjem. Mere tid blandt medarbejdere i hjemmeplejen.”
Det er målet for et landsdækkende samarbejde, som Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) i marts lancerede sammen med Danish Life Science Cluster og Aabenraa Kommune.
Nu tilslutter Favrskov, Ringkøbing-Skjern, Tønder, Sønderborg, Ærø og Vesthimmerlands kommuner sig skaleringsprocessen, der skal frigive ressourcer i hjemmeplejen.
Glæder sig til at se nye løsninger
Det skal ske ved at gå i fælles dialog med markedet og få udviklet nødvendige nye løsninger.
Ulrik Johansen, direktør for Social og Sundhed, Favrskov Kommune:
“I Favrskov Kommune glæder vi os meget til at se, hvad vi kan få ud af samarbejdet. Vi ser det som en stor værdi at gå sammen med andre kommuner og kortlægge de behov vi har, så vi sammen kan fremtidssikre vores ældreområde bedst muligt. I samarbejdet skal der ikke kun arbejdes på at finde de bedste teknologier, men det skal også kortlægges, hvad det kræver af organisationen at kunne varetage de opgaver som følger med de typer af teknologier. Vi ved at teknologier så som nødkald kræver meget – både ift. rette teknologi og organisering.”
Baggrund: 50 procent af nødkald er fejl eller kan besvares
I 2022 modtog alene Aabenraa Kommune 24.920 nødkald. Undersøgelser viser, at op mod 50 procent af nødkald enten er en fejl eller kan besvares ved telefonopkald fra en responscentral.
Samtidig har landets kommuner svært ved at rekruttere det antal sundhedsfaglige medarbejdere, der er brug for.
Det er udfordringen, som skaleringsprocessen skal finde nye løsninger på, gennem en ny organisering af opgaver, brug af teknologi og centralisering af responsfunktioner.
Samarbejder skaber større skala i efterspørgslen
En skaleringsproces er en metode indført af CO-PI, der samler flere offentlige organisationer om en fælles udfordring.
Ved at gå i fælles dialog med markedet skaber de offentlige organisationer større skala i efterspørgslen. Derved kan private virksomheder hurtigere kan se en forretning i at udvikle de nye løsninger, der er behov for.
Anne Marie Berg, seniorprojektleder i CO-PI:
“Jeg glæder mig over, at flere kommuner har valgt at bidrage til skaleringsprocessen. Hvis vi i fremtiden vil sikre trygheden for borgere i eget hjem, er det afgørende, at vi prioriterer medarbejdernes tid til de borgere og de opgaver, hvor der er behov for dem. Hvis flere offentlige aktører beskriver samme behov, som i dag ikke er dækket af løsninger i markedet, vil leverandørerne i højere grad kunne se muligheder i at udvikle efter at dække disse behov.”
FAKTABOKS:
SAMMEN OM NY TEKNOLOGI OG CENTRALISERET RESPONS
→ Hjemmeplejen varetager i dag opgaver, som i lyset af begrænsede muligheder for rekruttering må gentænkes og organiseres anderledes. Det drejer sig bl.a. om håndtering af nødkald, skærmbesøg og natlige tilsyn.
→ Det er derfor afgørende – i fællesskab med flere kommuner – at finde nye måder at varetage nødkald, planlagte opkald og natlige tilsyn, hvor man udnytter potentialet i ny teknologi og organiserer sig anderledes.
→ Aabenraa Kommune tog i marts initiativ til at finde nye løsninger gennem en ny metode: en skaleringsproces.
→ I en skaleringsproces går flere offentlige organisationer sammen om en fælles udfordring, så det bliver mere attraktivt for markedet at udvikle nye løsninger. På den måde bliver offentlige indkøb en motor for innovation.
→ Metoden med skaleringsprocesser er indført af Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI), som faciliterer samarbejdet.
→ Den nationale klynge Danish Life Science Cluster (DLSC) er skaleringspartner for CO-PI. Som partner vil DLSC særligt bidrage med netværk og faglig ekspertise inden for velfærdsteknologi.