Kommunens budgetlægning er en ”lukket fest”, hvor kun kommunens forvaltning og i et begrænset omfang kommunalbestyrelsen er inviteret med til bords.
Sidstnævnte fordi de får ”serveret menuen” af forvaltningen og derefter kan diskutere lidt om ”tilbehøret” alt efter smag. Sådan groft sagt…
Medarbejderne ”på gulvet” er ikke velkommen til bords. Og det er kommunens borgere slet ikke…
Borgernes mulighed for at få indsigt i, hvor godt eller skidt kommunens midler anvendes er derfor yderst begrænset. For ikke at sige ikke eksisterende.
Det samme gælder mediernes fokus på at fremskaffe relevant information.
Ingen andre end kommunaldirektøren og forvaltningscheferne har den dybe indsigt i, hvordan man er kommet frem til budgettet for 2022
En vigtig gevinst ved at vi har 98 forskellige kommuner – hver med deres kommunale selvstyre – er, at det giver fantastiske muligheder for at lære fra dem, der gør det bedst.
Men det kræver jo selvsagt, at man er villige til at sammenligne…
Det er der desværre ofte stærk politisk og ideologisk modstand imod.
Hvorfor?
Fordi det udfordrer den idé, at kvaliteten af velfærd alene er et spørgsmål om at tilføre ekstra millioner af skatteborgernes penge til kommunen, der måske ”bare” kunne lære af de bedste…
Når f.eks. Vejle kan levere god velfærd og tilfredse borgere med færre penge, tyder noget på, at bedre prioritering og effektiv udnyttelse af ressourcerne er den rigtige vej til bedre velfærd og balance i kommunens regnskab.
Tænketanken Cepos har tidligere anvist at kommunerne på landsplan kunne aflevere hele 33 milliarder kroner tilbage til borgerne, hvis man indrettede sig som Vejle, hvor borgerne på stort set alle parametre er tilfredse med kommunens velfærdsydelser.
Favrskovs budget på godt 2,9 milliarder kroner er et svimlende beløb, som er svært at forholde sig til.
Men hvis man tager udgangspunkt i Cepos-analysen ville der være ca. 170 millioner kroner at gøre godt med/spare, hvis forvaltning og kommunalbestyrelse evnede at drive kommunen lige så godt, som man gør i Vejle kommune.
Alene på posten ”administration” kunne der spares ca. 49 millioner kroner…
PingvinNyt.dk har foreslået kommunalbestyrelsen, at den skulle pålægge den samlede forvaltning at udarbejde konkret forslag til en ny budgetproces, hvor kommunens borgere og – ikke mindst – kommunens ansatte medarbejdere aktivt kan inddrages.
Sidstnævnte, fordi medarbejderne netop er dem, som oftest ved, hvor ”skoen trykker”.
Forslaget går ud på, at det samlede byråd pålægger den samlede forvaltning at udarbejde en ”digital forslagskasse”, hvor både borgere og medarbejdere får mulighed for at fremlægge forslag til budgettet og komme med kommentarer om, hvad de anser som overflødige og uhensigtsmæssige arbejdsgange i det daglige arbejde, og som derved koster skatteborgerne unødige omkostninger.
Skattekroner, der kunne bruges mere hensigtsmæssigt.
Et stort tema hos de fleste, der blev valgt til kommunalbestyrelsesvalget i efteråret 2021 var borgerinddragelse, indsigt og transparens i de kommunale anliggender.
Men at involvere borgerne i det måske vigtigste af alle spørgsmål, nemlig i hvordan og hvorfor borgernes penge bliver brugt til hvad og hvorfor er hidtil blevet mødt med en mur af tavshed fra langt de fleste kommunalbestyrelsesmedlemmer…
Men der er jo også længe til næste valg, hvor man så igen kan fodre vælgerne med valgflæsk, mundsvejr og bragesnak…