Selvom Danmark bryster sig af at være et forbilledligt cykelland, så cykler danskerne faktisk mindre i dag, end de gjorde for 10 år siden. I 2022 skrev 31 offentlige og private aktører derfor under på en cykeldeklaration med målet om, at vi skal have 20 % flere cykelture i 2030.*
Det er en flot ambition, der ifølge eksperter både kan nedbringe antallet af sygedage markant og give en samfundsøkonomisk gevinst på flere milliarder kroner. Men i følge GF Fonden kræver det en indsats fra alle – også fra danskerne selv.
– Selvom det ville være nemt og rart at sætte sin lid til politikere og kommuner, så ligger der lige præcis med cykelfremme et stort ansvar hos de enkelte lokalområder og hos skolerne – men også hos dig og mig. For det er jo os, der igen og igen skal vælge cyklen frem for bilen, siger overlæge Lars Binderup Larsen, der er formand for i GF Fondens Trafikkomite og medlem af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.
Netop derfor søger GF Fonden nu efter ideer til lokale trafikprojekter med cyklen i fokus, som de kan give luft under vingerne gennem en donation fra GF Trafiklegats pulje på i alt 600.000 kroner.
Undervisningsmateriale, kurser og cykelbaner
GF Trafiklegat giver støtte til mange forskellige trafikprojekter, der på den ene eller anden måde gør en forskel for trafikken i lokalområdet, og som får flere børn, unge, voksne og seniorer til at vælge cyklen frem for bilen – både på landet og i byerne.
– Cyklen er på mange måder en schweizerkniv, der bidrager positivt til mange områder af både samfundet og den enkelte danskers dagligdag. For når vi vælger cyklen frem for bilen, får vi både frisk luft og motion, vi fylder mindre på vejene, og vi bidrager til en grønnere trafik. Og det er derfor, at vi i år kigger særligt efter de projektansøgninger, der har til mål at fremme cyklismen – vel at mærke på en sikker måde, siger Lars Binderup Larsen og fortsætter:
– Det kan fx være projekter, der fremmer trafiksikkerheden og på den måde gør det mere trygt at cykle på arbejde eller i skole. Det kan være tiltag, der lærer børnehavens – eller endda vuggestuens – børn at cykle giver dem gode oplevelser på to hjul. Eller det kan være idé.er, der giver seniorer mod på at skifte bilen ud med en elcykel. Dog ikke kommunale anlægsprojekter.
Tidligere har GF Trafiklegat blandt andet givet penge til cykelbaner til børnehaver, lånecykler til skoler, kurser for nye elcyklister, undervisningsmateriale til folkeskoleelever, cykelleg for udsatte børn og lokale trafikkampagner.