Kommunerne kunne spare mere end 38 milliarder kroner, hvis alle gjorde som Vejle, viser ny CEPOS-analyse.
Det viser beregningen af ”kommunepotentialet”, som sammenligner hver kommunes faktiske udgifter med udgiftsbehovet.
Udgiftsbehovet er beregnet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet baseret på kommunens befolkningssammensætning som f.eks. antallet af skolebørn, plejekrævende ældre, førtidspensionister, sygedagpengemodtagere samt mange andre parametre.
Kommunepotentialet udtrykker dermed, hvor meget en given kommune kunne spare årligt, hvis den havde indrettet sig som den mest udgiftseffektive kommune. Tabellen her viser potentialet for bl.a. Favrskov Kommune:
”Vores analyse viser, at der i langt de fleste kommuner er et betydeligt potentiale for at omprioritere og effektivisere i kommunerne, uden bunden går ud af den lokale velfærd set i forhold til niveauet andre steder i landet. Det er ellers en helt anden historie man hører fra en lang række kommuner i øjeblikket,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS og fortsætter:
”Det er naturligvis også det nemmeste for kommunerne, hvis de kan få regeringen til at give dem endnu flere af skatteydernes penge. Det er derimod langt vanskeligere at løse den primære kommunalpolitiske kerneopgave med at foretage lokalpolitiske prioriteringer og drive kommunen effektivt,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Siden 2011 har Vejle været den mest udgiftseffektive kommune, og det er også tilfældet i 2022. Hvis Favrskov Kommune blev drevet lige så udgiftseffektivt, ville der være potentiale til at spare omkring 9 procent af kommunens totalbudget, der udgør godt 3 milliarder kroner. Det svarer til, at skatteprocenten i kommunen er omkring 9 procent højere end nødvendigt…
”Den enkelte kommunes udgiftseffektivitet har stor betydning for borgernes skattebetaling og dermed for deres privatøkonomi. Derfor burde der i den lokale kommunalpolitiske debat være langt mere fokus kommunens effektivitet og beskatningsniveauet,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.